سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 21
  • بازدید دیروز: 55
  • کل بازدیدها: 155962


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



دوشنبه 88 اسفند 10 :: 4:15 عصر ::  نویسنده : فقط سکوت

یک پژوهش جدید دانشمندان ارتباط بین چابکی و بینایی در پستانداران را نشان داد این تحقیق که در مجله آناتومی منتشر شده، 51 گونه را نمونه برداری کرده و رابطه بین چابکی و فرزی با بینایی را بین گونه‌هایی که دو چشمشان در مقابل صورت است، مثل گربه با گونه‌هایی که مانند خرگوش چشم‌های جانبی دارند، مورد مقایسه قرار داده است.

 

این محققان بررسی کردند که آیا محل قرار گرفتن چشم روی صورت می‌تواند در محدودیت‌های سرعت و چالاکی تاثیر داشته باشد، یا نه؟

 

دکتر ناتان جفری در تشریح این مطلب می‌گوید: همه ما می‌توانیم بدون این که لحظه‌ای تلاش یا فکر کنیم، به طور ناخودآگاه یک شی در حال حرکت را با چشم دنبال کنیم. وقتی راه می‌روید یا می دوید سر شما به بالا و پایین حرکت می‌کند، یا به اطراف می‌گردد.

 

سه کانال نیم دایره‌ای از مایع در هر سمت جمجمه این حرکات را حس می‌کند که یکی از آنها برای تعیین راستا کاربرد دارد. پس این سیگنال‌ها از طریق مغز به سه جفت از ماهیچه‌ها فرستاده می‌شود که کره چشم را در راستای مقابل حرکت می‌دهد و به این ترتیب شما می توانید نگاهتان را روی توپ یا یک آهو در حال دویدن نگهدارید و آن را دنبال کنید.

 

این فرایند رفلکس دهلیزی ــ چشمی نامیده می‌شود و تحت تاثیر راستاهای احساس شده توسط کانال‌ها و راستاهای کششی ماهیچه‌های چشمی است.

 

در پستانداران چشم‌ها یا در کنار صورت و یا در مقابل هستند، اما محل قرار گرفتن کانال‌های چشمی اساسا یکسان است.

 

این گروه از محققان با استفادهاز دوربین‌های ام آر آی برای تجزیه و تحلیل ترتیب کانالها و ماهیچه‌های چشمی در نهایت شگفتی دریافتند که موقعیت کانال‌ها و این ماهیچه‌ها تاثیری روی توانایی دید واضح در هنگام سرعت ندارد.

 

این محققان مطمئن شدند که مغز پستانداران می‌تواند با تقاضای اضافی که به آن محول می شود، خود را تطبیق دهد چه چشم‌ها درمقابل صورت یا در کنار صورت و یا حتی در پشت سر قرار داشته باشند.




موضوع مطلب :