سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 33
  • بازدید دیروز: 18
  • کل بازدیدها: 155640


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



جمعه 91 بهمن 20 :: 12:48 عصر ::  نویسنده : فقط سکوت

دانشمندان ژاپنی برای نخستین بار موفق به فیلمبرداری از لحظه تفکر ماهی در زمان شکار شده‌اند که الگوی دقیق فعالیت ذهنی حاکم بر رفتار شکار این موجود را نمایش داده است.پژوهش‌های پیشین به برآورد الگوهای فعالیت مغزی با استفاده از اسکن‌های ام‌آرآی پرداخته بودند که زمان خاموش یا روشن شدن بخشهای مختلف مغز را شناسایی می‌کرد اما این پژوهش جدید از یک شیوه متفاوت برای ثبت سلولهای مغزی استفاده کرده است.

 

به گفته محققان دانشگاه سایتاما، از این فناوری می‌توان برای درک بهتر از فرآیند تفکر حیوانات و انسان و یادگیری بهتر در مورد اختلالاتی که منجر به بیماریهای مغزی می‌شوند، استفاده کرد.

دانشمندان اظهار کردند که در آینده می‌توان بر اساس فعالیت ترکیبات خاص نورون‌ها، رفتار یک حیوان از جمله یادگیری و حافظه، ترس،‌ لذت یا خشم را تعبیر کرد. همچنین این شیوه از پتانسیل کوتاه‌سازی فرآیندهای طولانی توسعه داروهای اعصاب و روان برخوردار است.

این محققان یک لاروی گورخرماهی را مهندسی ژنتیکی کرده تا نورون‌های بخش بام بینایی در زمان استفاده از خود یک نور سبز فلورسنت منتشر کنند.

لاروهای این گونه ماهی از بدن شفاف برخوردار بوده، از این رو می‌توان فعالیت سلولهای مغزی آن را بصورت بلادرنگ و با استفاده از یک میکروسکوپ و دوربین با وضوح بالا ثبت کرد.

از این موجودات در زمانی که در حال تماشای یک نقطه بر روی یک نمایشگر بودند، فیلمبرداری شد و سپس رفتار آنها در زمان عبور یک پارامسی که یکی از منابع تغذیه آنها بوده، ثبت شد.

در نهایت دانشمندان رفتار مغزی شکاری این لاروها را در زمان شنا کردن این موجودات در نزدیکی یک پارامسی به ثبت رساندند.

این پژوهش نشان داد که کدام شبکه از سلولهای مغزی در مشاهده شکار، حرکت به سمت آن و تصمیم برای گرفتن آن دخیل هستند.

این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.




موضوع مطلب :