سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 33
  • بازدید دیروز: 39
  • کل بازدیدها: 156119


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



شنبه 91 مرداد 7 :: 6:1 صبح ::  نویسنده : فقط سکوت

   محققان دانشگاه توبینگن و جنوب آفریقا در پژوهش جدید خود به رونمایی از طراحی و فناوری پیچیده ساخته دست انسان‌های اولیه پرداخته‌اند.تیر و کمان از مدتها پیش به عنوان یک نشانه ممکن از فرهنگ در دوران پیش از تاریخ محسوب می‌شده است.

 

بر اساس شواهد به دست آمده از جنوب آفریقا، این ابزار از 64 هزار سال پیش مورد استفاده بوده‌اند. تاکنون اهمیت تیرو کمان در توانایی شناختی انسان مشخص نبود.

اکنون دانشمندان توانسته‌اند بنیادهای مفهومی تیر و کمان را رمزگشایی کنند.

نتایج این پژوهش در مجله Cambridge Archaeological Journal منتشر شده است.

محققان با استفاده از یافته‌های باستان‌شناسی و تشابهات قومی به بازسازی مراحل مورد نیاز برای ساخت یک تیر و کمان پرداختند. این ابزارها مکمل هستند، بدین معنی که در عین جدا بودن به یکدیگر متکی هستند. کمان عنصر کنترل‌کننده در حالی که تیر از انعطاف بیشتر و قابلیت تعویض برخوردار است.

حدود 205 میلیون سال پیش انسان‌ها ابتدا از ابزار برای ساخت ابزار دیگر و سپس برای ساخت ابزار از بخش‌های مختلف برای ساخت یک واحد با کیفیت خاص مانند نیزه‌های چوبی با نوک تیز سنگی در 200 هزار تا 300 سال پیش استفاده کردند. تیر و کمان و دیگر ابزار مکمل به انسان‌های پیش از تاریخ اجازه دادند تا به میزان زیادی انعطاف واکنش‌های خود را افزایش دهند.

ابزارهای مکمل پایه زیادی وجود دارد: نخ و سوزن، چوب و نخ ماهیگیری و چکش و قلم.

تیر و کمان یک مثال خاص پیچیده محسوب می‌شوند. بازسازی شیوه نشان داده که کمتر از 10 ابزار مختلف برای ساخت یک تیر و کمان با محورهای جلو نیاز است. ساخت یک کمان به 22 ماده خام و سه محصول نیمه تمام (مواد چسبنده و چسب چندترکیبی) و پنج مرحله تولید و همچنین چند گام دیگر برای همراهی تیر با آن نیاز دارد.

این پژوهش توانسته به نمایش یک سطح بالا از پیچیدگی در استفاده از ابزار در مراحل اولیه تاریخ هوموساپین‌ها بپردازد.




موضوع مطلب :