سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 11
  • بازدید دیروز: 48
  • کل بازدیدها: 155600


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



شنبه 91 تیر 31 :: 5:24 صبح ::  نویسنده : فقط سکوت

   دانشمندان موفق به طراحی دوربینی شدند که قادر است نواحی درونی پوست انسان را رصد کند.سازندگان بر این باورند که این موفقیت می‌تواند حتی منجر به ساخت دوربین‌هایی شود که گوشه‌ها و زوایا را نیز شکار کند.

 

 

تیم تحقیقاتی از ترفندی جدید برای طراحی این سیستم بهره برد و آن استفاده دوربین از نور طبیعی به جای لیزر است. این تکنیک از آن‌چه مدولاتور نوری فضایی خوانده می‌شود برای "خنثی کردن" پراکندگی که اشیا را مات یا غیر بازتاب‌دهنده می‌کند، استفاده می‌کند.

 

به گفته پروفسور یارون سیلبربرگ هنگام مشاهده یک جنین در حال رشد موجود در درون یک تخم، پوسته تخم همه‌چیز را پراکنده می‌کند؛ هنگام مشاهده درون پوست نیز فرایند پراکندگی یک مزاحم به شمار می‌آید.

 

وی و همکارانش از پدیده‌یی به نام مدولاتورهای نوری فضایی(SLMs) استفاه کردند. راه حل آن‌‌ها اصلاح فاز پرتو نور رسیده است. این دانشمندان موفق شدند "پراکندگی" نور را که از برخورد آن با سطحی همانند پوست یک لیوان یخ‌زده ناشی می‌شود، تصحیح کنند.

 

این مدولاتورها از آرایه‌یی از پیکسل‌ها تشکیل شده‌اند که قادر به تصحیح این فرایند با کند کردن بخش‌هایی از پرتو به طور گزینشی و اجازه دادن به دیگر بخش‌ها برای عبور بدون لمس هستند. هنگامی که یک میدان الکتریکی به یک پیکسل اعمال می‌شود، سرعت نور در حال گذر از خلال آن را تغییر می‌دهد.

 

نتایج به دست آمده روند شکل دادن جبهه موج را به کاربردهای عملی و مشاهده درون دیوار یا زوایا نزدیک‌تر می‌کند.

 

سیلبربرگ و همکارانش نور را از یک لامپ معمولی و از خلال یک فیلم پلاستیکی با پراکندگی بالا تاباندند و یک رایانه تصویر را تا زمانی که آن‌ها توانستند لامپ را به وضوح ببینند، تنظیم می‌کرد.

 

آن‌چه این محققان نشان دادند این است که نیازی به استفاده از لیزر نیست و این که می‌توان این امر را با نور غیرمنسجم حاصل از یک لامپ یا خورشید صورت داد.

 

مدولاتور می‌تواند "یاد بگیرد" که چگونه اثر پراکندگی کاغذ را خنثی کند و آن را به یک بازتاب‌دهنده تقریباً کامل تبدیل کند.

 

این مبتکران معتقدند که می‌توان قطعه‌یی از یک دیوار را به آیینه تبدیل کرد و این همان نکته‌یی است که حیرت همگان را برمی‌انگیزد.

 

تکنیک مزبور به احتمال فراوان در اسکن پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.




موضوع مطلب :