سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 31
  • بازدید دیروز: 23
  • کل بازدیدها: 155512


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



دوشنبه 90 مرداد 24 :: 7:7 صبح ::  نویسنده : فقط سکوت

 

میزان این ماده سمی که بیشتر در برخی پلاستیک‌ها، کاغذهای حرارتی و محصولات مشابه یافت می‌شود، بر روی اسکناسها بیشتر از میزان آنها در گرد و غبار خانه است اما جای خوشحالی دارد که مقدار استنشاقی انسان از این ماده در روی اسکناس تا 10 برابر کمتر از غبار منازل است.

 

محققان در پژوهش خود به این مساله پرداخته‌اند که تولیدکنندگان از بیسفونل آ (BPA) برای ساخت پلاستیک پلی‌کربنات مورد استفاده در برخی محصولات مصرفی مانند بطری‌های آب، تجهیزات ورزشی و وسایل الکترونیکی منازل استفاده می‌کنند.

 

پژوهش‌ها نشان داده که این ماده مانند مختل‌کننده هورمونی عمل می‌کند؛ بدین معنی که بیسفونل آ به تقلید از فعالیت هورمون‌های استروژن می‌پردازد. قرار گرفتن در برابر این ماده سمی با بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است.

 

اگرچه در یک پژوهش اخیر، نشانه‌هایی از بیسفونل در پول‌های آمریکا شناسایی شده بود، اما تا کنون کسی از وجود این ماده در اسکناس‌های سراسر جهان آگاه نبود.

 

بررسی 156 قطعه کاغذ پول از 21 کشور نشان داد که تمام آنها به این ماده آغشته هستند. با این‌حال میزان استنشاقی این ماده بسیار کمتر از آن است که در موارد مواجهه با آن در منازل گزارش شده است.

 

بالاترین سطوح بیسفنول آ در اسکناس‌های بزریل، جمهوری چک و استرالیا و کمترین آن در فیلیپین، تایلند و ویتنام دیده شده که در مورد آمریکا این سطوح در حد میانگین بوده‌اند.

 

محققان همچنین دریافتند که منبع احتمالی این ماده سمی در اسکناسها باید کاغذ حرارتی مورد استفاده در کاغذهای اسکناس باشد.

پول‌های نقدی که انسانها در جیب و کیف خود نگهداری می‌کنند منجر به یک آلودگی جهانی پول کاغذی با ماده خطرناک و سمی «بیسفنول آ» می‌شود.

 




موضوع مطلب :