سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 23
  • کل بازدیدها: 155506


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



دوشنبه 90 مرداد 24 :: 7:5 صبح ::  نویسنده : فقط سکوت

 

کبری قربانی پژوهشگر میکروبیولوژی، درگفت وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به ارتباط مستقیم ذرات آلوده هوا با عملکرد تنفسی اظهار داشت: بالا بودن سطوح ذرات آلوده هوا با کاهش عملکرد دستگاه تنفسی ارتباط مستقیم دارد و با توجه به این که آلودگی هوا فقط مخصوص سطح شهر نیست، مطالعه‌ای با هدف بررسی رابطه قارچ‌های موجود در کتابخانه‌ها و بیماری‌زا بودن آنها در کتابخانه‌های شهر زنجان انجام شد.

 

این کارشناس ارشد زیست شناسی ادامه داد: بر اساس این بررسی سطوح ذرات آلوده در هوا، اختلال در علائم تنفسی از قبیل سرفه، کوتاهی نفس، خس خس سینه و حملات آسم، همراه با بیماری‌های ریوی مسدود کننده مزمن، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه را به دنبال دارد که این مسئله نیازمند پیگری است.

 

کتابخانه‌ها با گیاه عرعر تزئین شوند

 

وی با اشاره به مستعد بودن شرایط اسیدی کتابخانه‌ها برای رشد قارچها، اظهار داشت: قارچها در شرایط اسیدی به سرعت رشد می‌کنند و با توجه به محیط و هوای داخل کتابخانه‌ها، این مکانها مستعد حضور (بیوآئروسلها) هستند.

 

با این حال و با توجه به شرایط سالن‌های مطالعه که اغلب در آنها کولرهای آبی وجود دارد و رفت و آمد بیشتری صورت می‌گیرد، تراکم قارچی بیش از مخزن است.

 

قربانی، استفاده از گیاه «arr» را روشی جهت پایین آوردن میزان قارچهای کتابخانه‌ها دانست و تصریح کرد: با توجه به حساسیت زا و بیماری‌های پوستی و تنفسی ناشی از قارچها، هوای داخل کتابخانه‌ها باید از شرایط اسیدی به شرایط قلیایی تغییر کند که در این بین استفاده از گیاه «arr» ، یخ خشک و همچنین کولرهای گازی به جای آبی روشهایی موثر جهت کاهش این قارچها محسوب می‌شوند.

 

قارچها، آفتی برای کتابهای مخزن!

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که مراجعین به کتابخانه‌ها و افرادی که در این مکان‌ها فعالیت دارند از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشند، نسبت به مواد مترشحه قارچی حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند به طوری که قارچهای جدا شده از هوای کتابخانه‌ها، آلرژی زا و ساپروفیت هستند.

 

علاوه بر این قارچهای موجود در مخزن کتابخانه‌ها، باعث تجزیه و هضم سلولز کتاب‌ها در طولانی مدت خواهد شد.

یک کارشناس ارشد زیست شناسی با اشاره به بیماری زا بودن قارچ‌های موجود در کتابخانه‌ها گفت: مراجعین و کارمندان کتابخانه‌هایی که فضای آنها مستعد رشد قارچ هستند، نسبت به این مواد حساسیت پیدا کرده و دچار بیماری‌های پوستی می‌شوند که در این بین استفاده از گیاه عرعر و کولر گازی تاثیر به سزایی جهت از بین بردن قارچها دارد.

 




موضوع مطلب :