سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 14
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 155472


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



دانشمندان با زیر پا گذاشتن یکی از تابوهای مشهور در مورد تفاوتهای سیاه و سپید اعلام کردند قادر به توضیح این پدیده اند که چرا دوندگان سرعت سیاهپوست و شناگران سپید پوست تمامی مدالهای المپیک از آن خود می کنند.

 

تفاوتهای آشکار در دستاوردهای ورزشکاران که به ویژه در رقابتهای المپیک به چشم می آیند، سئوالات بسیار حساسی را در مورد رقابتها و تفاوتهای انسانی به وجود می آورد که این سئوالات برای جلوگیری از مجادلات نژادی به ندرت در مجامع عمومی مطرح می شوند.

 

اما اکنون دو دانشمند آمریکایی با انتشار نظریه ای که تلاش دارد عملکرد متقابل ورزشکاران سیاهپوست و سپید پوست را بر اساس قوانین جا به جایی توضیح دهد، خود را در معرض انتقادات و مجادلات فراوانی قرار داده اند.

 

به اعتقاد این دو، دوندگان سرعت سیاهپوست نسبت به رقیبان سپید پوست خود 0.15 ثانیه برتری دارند زیرا این ورزشکاران از مرکز ثقل قویتری برخوردارند، به بیانی دیگر می توانند در میان هر یک از گامهای بلندی که بر می دارند با سرعت بیشتری بر روی زمین فرود آیند.

 

در مقابل داشتن مرکز ثقل پایین تر از حد معمول حامی شناگران سپید پوست است زیرا سرعت آنها به میزان ارتفاعی که می توانند بر روی سطح آب به آن دست پیدا کنند، ارتباط مستقیم دارد. بیشتر بخش بدن این ورزشکاران بالای خط آب قرار دارد و از این رو آنها می توانند امواج بزرگتری ایجاد کرده و بر روی آن سوار شوند.

 

"آدرین بژان" پروفسور مهندسی مکانیک در دانشگاه داک در کارولینای شمالی و دکتر "ادوارد جونز" از دانشگاه هاروارد برای تعیین قویتر بودن سه درصدی مرکز ثقل در بدن سیاه پوستان یا افرادی که منشا آنها به آفریقای غربی باز می گردد نسبت به سپید پوستان از اطلاعات موجود درباره ابعاد بدن سربازهایی از ملیتهای متفاوت استفاده کردند. به گفته "بژان" این نظریه می تواند به دقت دلیل تفکیک نژادی رو به افزایش را بر روی سکوهای برتری المپیک توضیح دهد.

 

25 رکورد دار آخر دوی سرعت 100 متر مردان در جهان به سیاهپوستان تعلق دارد در حالی که شناگران سپید پوست از سال 1922 تا کنون رکورددار شنای 100 متر در جهان بوده اند. به گفته "بژان" در این رویداد آنچه برای یک نفر اشکال به شمار می رود، برای دیگری مفید است، "آنها در میدانی برابر با هم رقابت نمی کنند."

 

"بژان" از انتشار نتایج مطالعات خود ابراز نگرانی کرده و معتقد است نتایج این مطالعات مورد سوء استفاده افراد متعصب قرار خواهد گرفت. اما به اعتقاد وی دانشمندان وظیفه دارند حتی در مجادله برانگیزترین شرایط نیز تحقیقات خود را ادامه دهند. وی می گوید: "این یک مقاله فیزیکی است، نه یک مقاله نظری، من از افراد می خواهم قبل از جبهه گیری و سوء استفاده از محتوای ظاهری این مطالعات، ابتدا کل آن را مطالعه کنند. من تنها ناظر طبیعت هستم و این الگوها را دیده و تحلیل کردم."

 

تلاشهای پیشین برای توضیح دستاوردهای ورزشی بر اساس مرزهای نژادی با موفقیت دوندگان آفریقای شرقی در رقابتهای دوی استقامت متوقف شده بود و محققان تایید کرده بودند نظریات آنها درباره قوانین جا به جایی قادر به پشتیبانی از رقابتهای ورزشی استقامتی نبوده و تنها رقابتهایی را توضیح می دهد که در آن هدف نهایی رسیدن به حداکثر سرعت باشد.

 

از سویی دیگر کمبود یا بالا بودن دسترسی به تجهیزات ورزشی در کشورهای مختلف به یکی از دلایل قابل قبول و معتبر در دستیابی کشورهای مختلف به مدالهای طلای رقابتهای المپیک تبدیل شده است.

 

بر اساس گزارش تلگراف، "جونز" معتقد است عوامل فرهنگی همیشه در موفقیتهای ورزشی نقش مهمی به عهده دارند و با اشاره به دوران کودکی خود می گوید: "زمانی که من در کارولینای جنوبی دوران کودکی ام را پشت سر می گذاشتم از شنا کردن منع شده بودم، در واقع به اندازه ای که برای فوتبال یا بسکتبال بازی کردن تشویق می شدیم برای شنا کردن در ما انگیزه ای ایجاد نمی شد."




موضوع مطلب :