سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ریاضیات دنیایی بدون ریا
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 155459


کد ساعت فلش




fereydoun_asrae_-_Ye_Vaghtaei_-_(IroMusic).mp3">
WeblogSkin



جمعه 89 مرداد 1 :: 2:19 صبح ::  نویسنده : فقط سکوت
پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که عادت بد استعمال دخانیات موجب می شود که علاوه بر جهشهای ژنتیکی، عملکرد 323 ژن مختل شود.

 

محققان بنیاد جنوب غربی تحقیقات پزشکی زیستی در سن آنتونیوی تگزاس با بررسی DNA هزار و 240 نفر که از این تعداد 297 عادت بد استعمال دخانیات داشتند دریافتند که سیگار کشیدن نه تنها منجر به بروز سرطان می شود بلکه می تواند در ژنتیک تغییر ایجاد کند.

 

به گفته این محققان، زمانی که فرد سیگار می کشد و این دود وارد ریه ها و سپس خون می شود در تمام بدن حدود چهار هزار ماده را پخش می کند که از این تعداد 80 ماده مثل هیدروکربورهای پلی سایکلیک آروماتیک و آمینه آروماتیکها سرطانزا هستند.

 

بسیاری از این مواد سرطانزا می توانند موجب بروز جهشهای ژنتیکی شوند و بعضی دیگر نیز که هنوز عملکرد آنها ناشناخته است می توانند در بدن ایجاد مسمومیتهای خطرناک کنند.

 

در تحقیقاتی که پیش از این محققان انگلیسی انجام داده بودند مشخص شد که به طور متوسط دود ناشی از استعمال 15 سیگار در DNA فرد سیگاری می تواند منجر به بروز یک نقص ژنتیکی شود.

 

براساس گزارش HealthJockey، اکنون محققان آمریکایی در این تحقیقات اخیر نشان دادند که علاوه بر آسیبهای فیزیکی ژنها (جهشها) همچنین آسیبهایی به عملکرد این ژنها نیز وارد شود.

 

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف سیگار سطح فعالیت طبیعی ژنها (بیان ژنها) را تغییر می دهد.

 

این دانشمندان با ثبت سطح فعالیت ژنوم در سلولهای افراد دریافتند که در افراد سیگاری بیان و عملکرد 323 ژن شامل ژنهای سیستم ایمنی، ژنهای مرتبط با مرگ سلولی برنامه ریزی شده و ژنهای متابولیسم تغییر می کند.




موضوع مطلب :